I en nystartad serie kommer jag att presentera brittiska bolag som kan vara av intresse för mig och andra att investera i. Det företag som jag har valt att inleda med är ett investmentbolag som heter Falkland Islands Holding. Det listades på LSE i januari 1998.
Verksamhet: Bolaget har idag tre verksamhetsgrenar som var och en ägs till 100 %. De har en nyckelroll i Falklandsöarnas ekonomi genom dotterbolaget Falkland Island Company som i sin tur bedriver shipping mellan öarna samt till och från öarna. Dotterbolaget driver dessutom butiker och cafeer samt är agenter för brittiska försäkringsbolag. De äger också fastigheter och mark på öarna. Som synes är Falkland Island Company viktiga för de som bor där.
Bolagets andra verksamhet är Portsmouth harbour ferry company PLC som sköter passagerarfärjelinjen mellan Portsmouth och Gosport. De anordnar också båtkryssningar i sundet mellan England och Isle of Wight.
Den tredje verksamheten som de bedriver är ett företag vid namn Momart som sysslar med att förvara och transportera och hänga värdefull och ofta ömtålig konst. Deras kunder är sådana som The Saatchi Gallery, National Gallery och Buckingham Palace.
Som synes är detta tre helt disparata verksamheter vars enda gemensamma nämnare är att man med mycket god vilja kan kalla dem alla för utiliteter.
Finanser:
Falkland Islands Holdings intäkter var år 2014 18,24 miljoner pund och dess nettovinst blev det året 2,63 miljoner pund.
Deras totala tillgångar uppgick till cirka 57 miljoner pund. I detta ingick då en verksamhet som man ägde ungefär 8 % av. Den heter Falkland oil and gas. Denna såldes den 1 maj 2015. Därför har jag inte skrivit om den i verksamhetsöversikten.
Marknaden värderar bolaget till mellan 29 och 30 miljoner pund med en aktiekurs på 235,26 pence fredagen den 24/7.
De kommer antagligen inte att lämna någon utdelning i år.
Slutsatser och sammanfattning.
Falkland Island Holdings är ett mycket spännande företag som ligger precis i linje med det jag letar efter. Verksamheterna är ganska basala och de är diversifierade. Med mycket god vilja kan man säga att de alla är utiliteter. Ekonomin ser väldigt bra ut. Jag har dock inte lyckats hitta hur stora skulder de har. Som det ser ut nu så har man tillgångar som är värda mera än hela bolaget i sig. Jag har inga aktier i detta bolag men jag kommer att bevaka det framöver. Det som gör att jag inte kastar mig på köpknappen är just att de inte kommer att ge ut någon utdelning i år även om de har gjort det tidigare år.
Vad tycker ni? Kan detta företag vara intressant.
Kan vara intressant, onekligen ett av de mest udda bolagen i världen:
”What other centuries old company tied to an island economy with a population the size of a small English village still trades on the London market? The company is just as rare as the pushmi-pullyu, the uber-polite two-headed gazelle-cross whose great-grandfather was the last unicorn and who hated being stared at.”
http://www.ft.com/intl/cms/s/0/a7df5426-1048-11e5-ad5a-00144feabdc0.html#axzz3guQyHreZ
Frågetecknet är väl framförallt tillväxt då de i princip har flera slags lokala monopol samt utdelningen. Ledningen tycks strypa utdelningen för att investera i tillväxt. Inte fel, men tyvärr lär man få vänta ett tag innan utdelningen återupptas låter det som.
Skuldsättningen låg: http://markets.ft.com/research/Markets/Tearsheets/Financials?s=FKL:LSE
Ett annat lokalt monopol, med utdelning, är Jersey Electricity, men där finns ju incitament att hålla nere elpriserna (=hålla tillbaka vinsterna) eftersom man servar de som bor på ön.
Ja Gustav. Det känns inte fel alls att satsa på tillväxt. Det man kan fundera över är det faktum att de drar in utdelningen samtidigt som de har fått en hel del pengar i kassan efter försäljningen av sitt engagemang i olje-och gasföretaget som de har haft en stor del av. Detta gör att man kan misstänka att de letar efter något intressant investeringsobjekt som de behöver likvider till. Efter publiceringen av det här inlägget såg jag att insiders håller på att köpa på sig aktier i bolaget. Vad den uppgiften nu kan vara värd. Dock kan det vara ett tecken som tyder på att något är på gång eller så ser man det jag ser att helheten är avsevärt mycket billigare än delarna och att de bedömer nedsidan för mindre än vad uppsidan är.
Man skulle ju kunna tänka sig att de är ute efter fler sådana lokala monopol som Portsmouth ferries till exempel eller varför inte just Jersey Electricity. 😉 Nä just det sistnämnda tror jag inte på men det är ”food for thought” som de säger där.