Jag har i dag köpt in ytterligare ett bolag till portföljen som jag har tittat länge på. Det är ett rederi från Bermuda med breda kopplingar till Skandinavien. Nordic American Tanker har en tankflotta på idag 30 fartyg. De har dessutom beställt tre nya skepp som ska levereras under andra halvan av 2018. de kommer alltså att ha 33 fartyg då. Anledningen till att jag har tittat på dem är deras fina record i utdelningar. en förväntad direktavkastning på 12 % gör fallet aptitligt. Som den höga direktavkastningen antyder är det en högre risk i detta än jag normalt tar, därför är det ännu viktigare att du som läser det här gör din egen analys på detta rederi. Jag har studerat branschen i snart 35 år och därmed anser jag mig relativt kunnig i den. Det gör också att denna investering är ingenting som jag rekommenderar för alla eftersom man bör ha ännu mera kontroll på ett sådant här bolag än andra.
-
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
Valient - Utdelnings… om Vilket börsår!!!!!!!!!!! Chefredaktören om Vilket börsår!!!!!!!!!!! Spartacus om Vilket börsår!!!!!!!!!!! Daniel om Fonder, en kritik. Kalkyl om Kalle Anka, Farbror Joakim och… Arkiv
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- augusti 2016
- juli 2016
- maj 2016
- april 2016
- mars 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augusti 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- september 2013
- augusti 2013
- maj 2013
Kategorier
Bloggar jag följer
Länklista
Meta
Låter småfarligt men hög uppsida om det lyckas! Finns några negativa artiklar på Seeking Alpha, men det låter definitivt som du vet vad du ger dig in på.
Hej,
Låter spännande, tack för tipset, kanske vågar jag mig på ett litet köp även om jag helt saknar din erfarenhet på området.
Jag har en del andra småinnehav med maritim anknytning i min portfölj – Ocean Yield, American shipping och Dynagas LNG – och jag kan tänka mig att köpa ytterligare några.
Intressant köp. Analyserade deras systerföretag Nordic American Offshore för ett år sen i Värdepappret och gillade riktigt konstruktionen. Tyvärr så missberäknade jag helt att nedgången i offshore skulle vara så kraftig som den blev (utveckling sen analys -80 %). Oavsett har bolaget i alla fall klarat av nedgången okej och ägarna har ökat mycket på senare tid. Om det är något man lärt sig av de som är insatta i rederier är att köpa när allt ser som svartast ut. Men också viktigt att veta att deras utdelningar kan snabbt minska. NAO:s utdelningar minskade från 0,45 USD till 0,03 USD och aktiekursen med -95 % senaste tre åren. Men Offshore marknaden ser hemskt ut i dagsläget, senaste halvåret har de dragit in 6 MUSD och haft 24 MUSD i kostnader (-18 MUSD i förlust). Du verkar i alla fall ha klart längre erfarenhet än mig i frågan, så intressant att du köper nu.
Jag har naturligtvis också tittat på NAO men jag valde NAT just på grund av att det ser något starkare ut finansiellt samt att de specialiserar sig på en storlekstyp som är mera flexibel än många andra. En annan sak som gjorde att det blev NAT är att de faktiskt expanderar och har beställt fler fartyg, vilket ju är en indikator på att de har något på gång i rederiet. Jag känner också att det är en vändning i de olika rederiernas språkbruk och liknande mera mjuka variabler som gör att jag nu gör det.