Jag skrev en kommentar till Stefan Thelenius på Bloggen Z2036 om det otroligt riskfyllda i, och varför jag inte väljer,att investera i kinesiska bolag som jag gärna också vill få utskrivet på min blogg.:  ”Jag håller mig så långt bort från de kinesiska bolagen som möjligt! Det finns många skäl till det, både personliga och affärsmässiga. Om vi börjar med de affärsmässiga motiven så är det riktigt som du påpekar att den kinesiska fastighetsmarknaden skrämmer livet ur allt flera bedömare och när den kraschar kommer vi att få se ett rejält blodbad som dessutom kommer att spilla över på andra sektorer i marknaden. Det andra, som också har nämnts i kommentarerna här, är risken för uppblåsta balansräkningar och andra redovisningstrick. En tredje sak som inte har nämnts här är dock den spelmentalitet som många kineser har och dess konsekvenser på börsen har vi sett ett antal gånger bara de senaste 20 åren där vi har upplevt uppgångar som inte har varit fundamentalt riktiga med påföljande krascher som resultat. Sedan finns det etik inblandat i mitt ställningstagande. Jag har svårt att stödja ett land vars folk äter och misshandlar djur levande. på det personliga planet så har jag aldrig blivit så illa bemött som när jag var i Kina några dagar. När jag pratar med bland andra Thailändare blir det tydligt hur illa sedda kineser är i den övriga delen av Sydostasien. Det var några skäl till varför jag inte anser att Kina är ett bra land för investeringar.”

