Det här är ett inlägg som jag har tvekat inför, dels för att det är ett mycket personligt inlägg med en  del avslöjande tankar och åsikter och dels för att det kanske uppfattas som ett ”gräset-är-alltid grönare-på-andra-sidan”-inlägg.

Många personer, inte minst här i aktie- och ekonomibloggsfären, drömmer om att kunna spara ihop så mycket att de ska kunna sluta sina arbeten och leva på aktieutdelningar. Detta är ”Frivid42” och ”Ägamintid” bra exempel på.

Det låter ju väldigt skönt att kunna göra det man vill och är intresserad av för stunden utan att ha en chef över sig som kräver en massa saker av en för att man ska få ihop till livets nödtorft. Visst är det så…. en period. Sedan börjar tristessen och vardagens tråkighet långsamt krypa på en. När man har läst alla böckerna i Sagan om isfolket och sett ”Familjen Macahan” för femtioelfte gången börjar en viss desperation och apati infinna sig. Dessutom blir det lätt att pengarna rinner iväg fortare än om man har ett arbete att gå till. Man slinker kanske in på något Kafé eller en kvarterskrog för att döva den omedvetna tristessen som man har.

Som ni kanske redan har förstått så är jag i just den situation som så många tycker är så avundsvärd. Jag får en inkomst utan att behöva arbeta för den. Detta har jag dock inte valt själv utan det är ett resultat av den strukturella diskriminering av funkisar som finns i svenskt arbetsliv och ute i företagen. Jag tror ingen är lämpad för att slå dank ett helt arbetsliv utan att få försöka förverkliga sig själva. Jag slåss mot tristessen och apatin genom att planera och genomföra olika typer av projekt. Det är dessa projekt som idag utgör mitt ”arbete” och som gör att jag får en anledning att varje morgon kliva upp ur sängen.

Som synes är det alltså inte någon dans på rosor att sluta sitt arbete för att bli ”fri”. Jag förstår de som har den drömmen men det kanske är så att vissa drömmar ändå ska förbli drömmar och ingenting annat. Jag skulle därför vara ytterst försiktig med att implementera den här typen av dröm. Jag har istället en helt motsatt dröm om att få en möjlighet att visa vad  jag gå för i ett affärssammanhang.